Deze privacyverklaring gaat in op 15/5/2019.
Bescherming van uw persoonsgegevens en respect voor uw privacy zijn waarden die Bank de Kremer hoog in het vaandel draagt. Wij behandelen en beschermen uw gegevens met eerbied voor de wetgeving en regelgeving, op een eerlijke en transparante wijze. ‘Wij’, dat is Bank de Kremer, een divisie van Bank J.Van Breda & C° NV, Ledeganckkaai 7, 2000 Antwerpen, België, met ondernemingsnummer 0404.055.577 (BTW BE 0404.055.577), RPR Antwerpen, geregistreerd als kredietinstelling naar Belgisch recht met registratienummer FSMA 014377 A
Bank J.Van Breda & C° NV biedt op de Belgische markt een totaalpakket van financiële diensten aan en is actief onder drie divisies met eigen specifieke kenmerken:
Samen met zusterbank Delen Private Bank, die gespecialiseerd is in discretionair vermogens-beheer, maken wij deel uit van de beursgenoteerde investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren.
Met onze privacyverklaring willen we u informeren over de verwerking van uw persoonsgegevens. Dat doen we door u een ruim en duidelijk antwoord te geven op de volgende vragen:
Wij verwerken persoonsgegevens van die personen met wie we een rechtstreekse of onrechtstreekse relatie hebben of gehad hebben of wensen te hebben, zoals:
Onder persoonsgegevens verstaan we niet alleen gegevens die u rechtstreeks identificeren, maar ook gegevens aan de hand waarvan u onrechtstreeks kan worden geïdentificeerd:
De verwerking van persoonsgegevens omvat elke mogelijke bewerking van deze gegevens, zoals het verzamelen, opslaan, bewaren, gebruiken, raadplegen, wijzigen, bekend maken, verspreiden of vernietigen ervan.
Dit is de bank. Wij zijn verwerkingsverantwoordelijke. Wij beslissen waarom en hoe wij uw persoonsgegevens verwerken.
Voor een aantal verwerkingen van persoonsgegevens doen wij een beroep op bedrijven die in onze opdracht (als verwerkingsverantwoordelijke) persoonsgegevens verwerken. Deze bedrijven noemt men verwerkers. U kan deze verwerkers zien als onderaannemers die de uitbestede gegevensverwerkingen uitvoeren ten behoeve van de bank.
De taken van de verwerker jegens de verwerkingsverantwoordelijke moeten in een overeenkomst worden gespecificeerd. Zo moet in de overeenkomst bijvoorbeeld worden aangegeven wat er met de persoonsgegevens gebeurt na beëindiging van de overeenkomst. De verwerker mag een deel van zijn taak enkel uitbesteden aan een andere verwerker wanneer hij vooraf schriftelijke toestemming van de verwerkingsverantwoordelijke heeft gekregen. Een typische activiteit van verwerkers is het aanbieden van informaticadiensten.
Naast onze rol van verwerkingsverantwoordelijke treden wij ook zelf op als verwerker van persoonsgegevens in opdracht van derde partijen buiten de bank. Een voorbeeld hiervan is ons optreden als makelaar voor een brede waaier van verzekeringsmaatschappijen. In dergelijk geval verwerken wij persoonsgegevens van verzekeringsnemers, verzekerden, begunstigden van verzekeringsproducten. Daarbij volgen we dan de instructies van die verzekeringsmaatschappijen.
Wij verwerken uitsluitend relevante en/of noodzakelijke persoonsgegevens. Wij verwerken doorgaans de volgende (categorieën van) persoonsgegevens:
Identiteitsgegevens
Naam, geslacht, geboortedatum en -plaats, nationaliteit, adres, identiteitskaartnummer, rijksregisternummer, foto, fiscale woonplaats, fiscaal identificatienummer.
Sociaal-demografische gegevens
Burgerlijke staat, gezinssamenstelling, relaties, opleiding, beroep.
Contactgegevens
Taal, telefoonnummer, e-mailadres, IP-adres, Mac-adres.
Gegevens over productbezit en productgebruik
Rekeningen, kaarten, kredieten, verzekeringen, beleggingen, transacties op rekeningen, kaarttransacties, effectentransacties.
Gegevens met betrekking tot beleggersprofiel
Financiële situatie (roerend en onroerend vermogen, inkomsten en uitgaven), inclusief vermogen om verliezen te dragen, kennis van en ervaring met beleggings-producten, beleggingsdoelstellingen, beleggingshorizon, risicobereidheid, risicotolerantie.
Gegevens over voorkeuren en interesses
Interesse in onze producten en/of diensten, hobby’s, vroegere beleggingsadviezen, reacties op tevredenheidsonderzoeken.
Audiovisuele gegevens
Beelden van bewakingscamera’s, opnames van telefoongesprekken.
Gegevens uit externe bronnen
Gegevens verkregen uit wettelijke bronnen zoals Rijksregister, Belgisch Staatsblad, Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP) bij de Nationale Bank van België of bestand van de Niet-gereglementeerde registraties (ENR) bij de Nationale Bank van België.
Gegevens verstrekt door gerechtelijke of onderzoeks-instanties zoals politie, openbaar ministerie, onderzoeks-rechters of rechtbanken.
Gegevens verstrekt door professionele dataverstrekkers.
Gegevens uit openbare bronnen.
Wij verwerken in principe geen gegevens gelinkt aan ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, lidmaatschap van een vakbond, gezondheid of seksuele geaardheid.
Wij verwerken ook persoonsgegevens van personen met wie we geen rechtstreekse relatie hebben, maar die betrokken zijn in een relatie, zoals:
Wanneer u persoonsgegevens over andere personen doorgeeft aan ons, vragen wij u om hen daarover te informeren.
Wij verwerken uw persoonsgegevens voor diverse doeleinden of redenen. Al deze redenen vinden hun rechtvaardiging in de volgende gronden:
Wij baseren ons vandaag voor geen enkele verwerking van uw persoonsgegevens op uw toestemming als rechtvaardigingsgrond. Wanneer wij u voor een bepaalde toekomstige gegevensverwerking om uw toestemming zouden moeten vragen (omdat wij ons daarvoor niet kunnen baseren op één van de bovenvermelde rechtvaardigingsgronden), weet dan dat u zelf die toestemming daarna te allen tijde ook weer kan intrekken.
1. De bank moet kunnen beoordelen of er een contract kan worden afgesloten en moet een contract op een correcte manier kunnen uitvoeren
De belangrijkste (pre)contractuele redenen op basis waarvan wij uw persoonsgegevens verwerken, zijn:
2. De bank moet wettelijke en regelgevende verplichtingen naleven
De belangrijkste wettelijke redenen op basis waarvan wij uw persoonsgegevens verwerken, zijn:
3. De bank moet als bedrijf kunnen functioneren
Wij hebben een aantal gerechtvaardigd belangen die de basis vormen voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Daarbij letten wij erop dat de impact op uw privacy zo beperkt mogelijk is en dat in elk geval het evenwicht tussen onze gerechtvaardigde belangen en de eventuele impact daarvan op uw privacy niet wordt verstoord.
De belangrijkste gerechtvaardigde belangen op basis waarvan wij uw persoonsgegevens verwerken, zijn:
Onze medewerkers hebben enkel toegang tot uw persoonsgegevens als dat noodzakelijk is om u de beste dienstverlening te bieden, binnen de uitvoering van hun taak.
2.1. Externe partijen aan wie wij wettelijk verplicht zijn om uw persoonsgegevens door te geven:
2.2. Externe partijen aan wie wij niet wettelijk verplicht zijn om uw persoonsgegevens door te geven, maar op wie wij voor veel van de diensten die wij verlenen en de producten die wij leveren een beroep doen:
In deze gevallen zien wij erop toe dat de externe partijen uitsluitend toegang hebben tot de beperkte persoonsgegevens die noodzakelijk zijn om hun specifieke taken uit te voeren. We zien er ook op toe dat die externe partijen zich ertoe verbinden de gegevens te gebruiken op een veilige en vertrouwelijke manier.
In geen enkel geval verkopen wij uw persoonsgegevens aan externe partijen.
Wanneer we samenwerken met externe partijen buiten de Europese Economische Ruimte nemen wij gepaste maatregelen (zoals contractuele verbintenissen) om te waarborgen dat uw persoonsgegevens in het land van ontvangst voldoende worden beschermd.
Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om te waarborgen dat uw persoonsgegevens voldoende beschermd zijn tegen ongepaste toegang, verlies of diefstal, zoals:
Bij uw gebruik van ons internetbankieren kan u zelf ook een aantal maatregelen overwegen om uw persoonsgegevens te beveiligen, zoals:
Meer informatie over veilig internetbankieren is beschikbaar op www.febelfin.be, de website van Febelfin, de overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector.
Wij nodigen u ook uit om regelmatig het advies voor na te gaan op onze website.
Wij bewaren uw persoonsgegevens nooit langer dan noodzakelijk is voor de redenen waarvoor wij de gegevens verzameld hebben.
Er is geen algemene bewaringstermijn voor persoonsgegevens. Dit hangt af van het soort persoonsgegevens en de geldende wetgeving of regelgeving.
Zo bewaren wij:
We kunnen uw persoonsgegevens ook bewaren als bewijsmateriaal in eventuele rechtszaken. In dat geval gebruiken we dergelijke persoonsgegevens niet actief.
Wanneer wij uw persoonsgegevens verwerken, heeft u de volgende rechten:
U kan ons vragen om uw persoonsgegevens in te zien. In dit verband kan u ons ook vragen:
Indien u vaststelt dat uw persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn, kan u ons vragen om uw persoonsgegevens te verbeteren of te vervolledigen.
Indien u vermoedt dat wij uw persoonsgegevens onrechtmatig verwerken (bijvoorbeeld omdat uw persoonsgegevens niet (meer) relevant zijn), kan u ons vragen om uw persoonsgegevens te verwijderen.
Indien u het niet eens bent met de manier waarop wij bepaalde persoonsgegevens verwerken op basis van onze gerechtvaardigde belangen (zoals bijvoorbeeld voor direct marketing), kan u zich daartegen verzetten.
Dergelijk verzet zullen wij inwilligen, tenzij er dwingende redenen zijn om dat niet te doen, zoals bijvoorbeeld wanneer wij gegevens verwerken om fraude te bestrijden.
Sommige verwerkingen van persoonsgegevens verlopen volledig geautomatiseerd (zonder menselijke tussenkomst). Zo kunnen wij bijvoorbeeld nog sneller antwoorden op bepaalde kredietaanvragen. Wanneer u het niet eens bent met het resultaat van dergelijke volledig geautomatiseerde besluitvorming, kan u onze menselijke tussenkomst vragen of laten weten waarom u de beslissing betwist.
U kan ons vragen om uw persoonsgegevens die u zelf aan ons heeft verstrekt, over te dragen aan u of rechtstreeks aan een andere financiële instelling.
U kan zich hiervoor schriftelijk, met een kopie van uw identiteitskaart, richten tot Cliëntenservice:
via contactformulier op onze website
via e-mail
via post: Bank J.Van Breda & Cº, Cliëntenservice, Ledeganckkaai 7 te 2000 Antwerpen
Indien Cliëntenservice u geen afdoend antwoord gaf, kan u zich schriftelijk, met een kopie van uw identiteitskaart, richten tot de functionaris voor gegevensbescherming (ook Data Protection Officer genoemd):
via e-mail
via post: Bank J.Van Breda & Cº, Compliance - DPO, Ledeganckkaai 7 te 2000 Antwerpen
Voor meer informatie of indien u niet akkoord gaat met het standpunt van de bank, kan u ook een klacht indienen bij de Belgische privacytoezichthouder (met name de Gegevensbeschermings-autoriteit), via haar website www.gegevensbeschermingsautoriteit.be.
Deze privacyverklaring kan worden bijgewerkt om de inhoud ervan af te stemmen op wijzigingen in de regelgeving of bij de bank. De meest recente versie is beschikbaar op onze website.
Wij brengen u via de gebruikelijke communicatiekanalen op de hoogte van wijzigingen.
Meer informatie over de wetgeving en regelgeving over gegevensbescherming en privacy is beschikbaar op www.gegevensbeschermingsautoriteit.be, de website van de Belgische privacytoezichthouder (met name de Gegevensbeschermingsautoriteit).
Card Stop (24/7)
078 170 170
Fraudelijn (24/7)
03 245 00 11